Opdrachtgever
Verliescoach Nelly Troost, Dordrecht
Communicatiemiddelen
Waardenbepaling, visuele identiteit/huisstijl met logo, visitekaartjes, afspraakkaartjes, briefpapier, tote bag
Diensten
Rebranding, brand identity, concept, advies, grafisch ontwerp
Verliescoach Nelly Troost in Dordrecht begeleidt mensen die weten wat verlies betekent. Ze zijn bijvoorbeeld een geliefde, een familielid of vriend verloren. Of hebben op een andere manier afscheid moeten nemen van een dierbare: hun partner zit door een ongeval de rest van zijn leven in een rolstoel of een ouder heeft alzheimer. Andere vormen van verlies zijn ook mogelijk: ook om het kwijtraken van een baan of functie mag je rouwen.
Het oude logo en visuele identiteit waren nietszeggend en zweverig. Hoog tijd voor rebranding die wél raakt en doelgroepen bereikt.
Nelly Troost: “Ontwerp een nieuwe passende huisstijl met logo. Een relevante huisstijl die mijn doelgroep op de juiste manier aanspreekt en ze daadwerkelijk bereikt. Zorg ervoor dat ik dit kan toepassen in allerlei andere communicatiemiddelen.”
Het uitgangspunt van het totaalontwerp is ‘het rouwproces’.
Van ongeluk naar ‘weer zin hebben in het leven’... en weer terug, want rouwen is geen lineair proces en gaat meestal gepaard met vallen en opstaan. Het logo, met kleurverloop en mondjes, weerspiegelt dit natuurlijke proces. Het spreekt voor zich: onder de twee i’s is een droevig mondje geplaatst. Onder de twee o’s is een vrolijk mondje geplaatst en eindigt hierdoor positief. Twee minimale ingrepen met grote zeggingskracht. Ik koos voor een kleurverloop omdat rouwen en acceptatie een proces is dat heen en weer in elkaar overloopt. Doormiddel van animaties komt dit goed tot leven. De donkere kleur (negatief) en lichte kleur (positief) komen beide voor in de natuur, net zoals dat iemand of iets verliezen ook een natuurlijk iets is. Het hoort bij het leven. De letters zijn bewust gezet in onderkast (zonder hoofdletters), ze voelen natuurlijk, vriendelijk en toegankelijk aan doordat ze natuurlijke en zachte eigenschappen bevatten.
De mondjes kunnen los worden ingezet als beeldmerk die gaan zorgen voor herkenbaarheid.
Een eerlijke en realistische visuele identiteit die zegt waar het op staat. Rouwen hoort nu eenmaal bij het leven, we krijgen er allemaal mee te maken. Het logo/beeldmerk is sterk en herkenbaar. Daarnaast is het een toegankelijke stijl geworden wat ervoor zorgt dat Verliescoach Nelly Troost nog veel meer mensen kan gaan helpen dan voorheen.