Opdrachtgever
ToBe cultuurcentrum
Diensten
Branding, identity design, logo ontwerp, concept, communicatieadvies, print design, digital design, motion design, illustratie en styleguide
Communicatiemiddelen
Visuele identiteit met logo, pay-off, print introcampagne, posters, flyers, bedrijfskleding, roll-up banners, beachflags, animaties, briefpapier, set enveloppen, keycords, tote bag, instagram-filter, templates socials, cadeaubon, advertentie, stickers, sleutelhanger, e-mail handtekening, pennen, potloden etc. etc.
Credits
Pay-off i.s.m. Mirjam Hazenoot
ToBe brengt alle kinderen en jongeren in Dordrecht & omstreken samen en in aanraking met hun veelzijdige aanbod van activiteiten op het gebied van kunst & cultuur. ToBe wil verbinden, verwonderen en bijdragen aan de creatieve ontwikkeling van kinderen en jongeren op ieders niveau. Om dit te bereiken biedt ToBe cursussen, workshops en diverse activiteiten aan op het gebied van dans, kunst & design, muziek en theater. Gegeven door enthousiaste en gepassioneerde docenten.
ToBe’s hoofdlocatie is in het Energiehuis in Dordrecht en heeft daar een eigen theater- en popzaal, professioneel ingerichte ateliers en studio’s.
Na een uitgebreid interview kwam ik erachter dat ToBe vooral veelzijdig, dynamisch, creatief, verrassend en inclusief is. Dat vroeg om een nieuwe passende visuele identiteit, want deze bevinding sloot niet aan bij de oude ‘statische’ huisstijl. Aan mij de vraag om ToBe van de grond af op te bouwen. Ik kreeg de kans om ‘from scratch’ het kernidee te bedenken en visueel uit te werken tot in de kleinste details van een breed scala aan uitingsvormen.
Die ene droom of passie, dat ene talent of idool, het voelen van die ene emotie, die ene hobby, met vrienden zijn etc. Ieder kind en iedere jongere heeft zo zijn eigen redenen om voor ToBe te kiezen. En daar biedt ToBe alle ruimte voor...
In plaats van het verkopen van een discipline of cursus, verkopen we de vrijheid van eigen invulling om te zijn wie je bent en te worden wie je wilt. Hiervoor heb ik optimaal gebruik gemaakt van de inhoudelijke Engelse betekenis van de merknaam ToBe. Ik heb een woordmerk als logo ontworpen die gecombineerd kan worden met een aanvulling die steeds anders is. Zowel tekstueel als beeldend: ToBe Banksy, ToBe an astronaut, ToBe a funky dancer, ToBe with friends, ToBe Biggie Smalls, ToBe an explorer etc. De mogelijkheden bij ToBe zijn bijna eindeloos, zo ook de creatieve vrijheid tot aanvullen. De open ruimte na het logo is als een leeg canvas dat aanzet tot nadenken en de fantasie prikkelt: Wie ben ik? Wie wil ik zijn en wie niet? Waar droom ik van? Met wat wil ik experimenteren? Waar liggen mijn talenten? De huisstijl biedt hierdoor alle ruimte aan de verschillende doelgroepen en zet tegelijkertijd het merk ToBe krachtig neer.
Deze kern wordt uitvergroot, zoveel mogelijk herhaald en is dé unieke hoofdrolspeler van de identiteit. Deze variatie en veelzijdigheid zorgt voor een enorm levendige en bruisende stijl.
Pay-off
Samen met Mirjam Hazenoot bedacht ik de actieve pay-off ‘Feel free ToBe’. Het weet de essentie van het merk ToBe goed te vangen, versterkt het totaalconcept én ligt ook nog eens lekker in het gehoor.
Een nodige ijzersterke overkoepelende visuele identiteit vanwege de grote variatie aan activiteiten, disciplines en locaties in en rond Dordrecht. Het spreekt de verschillende doelgroepen aan, weet ze te verenigen onder één dak én kan ze er allemaal thuis laten voelen. De nieuwe huisstijl is disciplineoverstijgende en werkt op een stoer dansfestival maar ook op een kinderfeestje. Het bevat een ‘eigen gezicht’ dat direct herkenbaar is en dat blijft hangen. Het is krachtig in eenvoud met een bepaalde jeugdige naïviteit, onderscheidend, prikkelend, actief, dynamisch en verrassend. Daarnaast straalt het een explosie van energie uit, net zoals ToBe en kunst & cultuur dat doen.
ToBe is klaar voor de toekomst.